سفارش تبلیغ
صبا

حدیث از ائمه علیه السلام

حدیث از ائمه اطهار (ع)

حدیث از ائمه اطهار (ع)

حدیث از ائمه علیه السلام

حدیث از ائمه علیه السلام

حدیث از ائمه علیه السلام

حدیث از ائمه علیه السلام

حدیث از ائمه علیه السلام

حدیث از ائمه علیه السلام

حدیث از ائمه علیه السلام
 اهل بیت (ع)
درباره وبلاگ

نویسندگان
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات


بازدید امروز: 84
بازدید دیروز: 120
کل بازدیدها: 412115
پیوندهای وبگاه
» اللهم صلی علی محمد و آل محمد
» شیرین تر ازعسل
» حدیث منتظران
» حدیث313
» به رنگ آبی
» بوستان ادب و عرفان
» سیب خیال
» کلاس ششم1
» خون شهدا
» دل نوشته های من
» مجله پارسی نامه
» مهربان
» کتاب خانه دیجیتال
» زیبا ترین اشعار
» بغض نوشت
» بلاگ فناوری طراحی سایت
» شین مثل شعور
» من میگم
» نگاهم برای تو
» پرستوی خیال
» زیباترین حس
» امید وصل
» تفحص
» صدای دل
» پایگاه خبری
» غزلستان عاشقی
» پاتوق دوستان
» قیدار شهر جد پیامبر
» کاش خواننده این نوشته باشی
» عشق الهی
» تنها عشق
» یادداشت ها
» زنگ تفریح
» رنگارنگ
» تینا
» خاطره ها
» نسیم بهشت
» رهگذرم دلنبند
» افسوس که این عمر
» یوسف آل محمد
» حرف های من وتو
» زنگ تفریح
» در دشت هویج
» دنیایی زیر قلمت راه می رود
» ما عادت داریم
» دل نواز
» یادداشت های شبانه
» مهتاب سبز
» خورشت
» دنیای خاطرات من
» تولدت مبارک
» خط بارون
» ارزودارم
» قلب
» آن سوی خیال
» تن ها
» قلب های شکسته
» یکتا
» پرستیژ
» خواسته خدا
» نیلوفر مرداب
» قافیه باران
» جاده خاطره ها
» بهار عشق
» احساس رویایی
» ابرار
» غزلیات محسن نصیری
» نهان خانه جان
» اسلام دینی زیبا و زندگی بخش
موضوعات
آرشیو مطالب
صفحات دیگر
فضیلت ماه مبارک رمضان و فلسفه ی روزه
+ نویسنده احمد حاجی لو در دوشنبه 89/5/18 | نظرات ()

 فضیلت رمضان و فلسفه ی روزه
 «اوّله رحمه و اوسطه مغفره و آخره عتقٌ من‌النّیران » با آغاز رمضان ، درهای رحمت خداوند گشاده می شود و در میانه های رمضان مؤمنین خطا کار آمرزیده می‌شوند و در پایان رمضان روزه‌داران به رهایی از آتش دوزخ مژده داده شده‌اند.
اما ممکن است روزه برای عدّه‌ای خوشایند نیاید و چه بسا دیگر احکام اسلامی را باعث درد و اندوه حسّ نمایند، خداوند برای این عدّه قاعده کلی ارائه می دهد : « برای شما مبارزه و جهاد فرض گردیده است و آن برای شما گران می‌آید و چه بسا اموری که برایتان ‌خوش نمی‌آید و در آن امور خیر و نیکی نهاده شده است و چه بسا اموری که دوستش دارید و در آن شرّ و بدی واقع شده است و خداوند به همه ی امور آگاه است و شما نمی‌دانید. » . « بقره آیه 214 » .

 

 شاعر ایرانی بابا‌طاهر همدانی با نظر عمیق به اختلاف زاویه‌های دید اشخاص می‌سُراید :

یکـی درد و یکی درمــان پسـنــدد * یکـی وصـل و یکی هجــران پسندد
من از درد و درمان و وصل و هجران * پــسنـدم آنچــه را جانــان پــسنـدد


فواید روزه :
(1) فایده اُخروی: روز نصف صبر است و صبر نصف ایمان است و لذا روزه یک چهارم ایمان است (حدیث) خداوند متعال می‌فرماید: بنده ی من به دستور من نمی‌خورد، نمی‌نوشد و از مقاربت با همسر خودداری می نماید پس پاداش بی‌حساب او نزد من محفوظ است(حدیث قدسی).

دیده ایم کودک را زمانی که خواسته اش برآورده نمی شود خود را به زمین می اندازد و ناله و زاری می کند بدین وسیله می خواهد والدین را به رحم آورد تا خواسته اش برآورده شود. ما مسلمانان نیز به مانند شیوه ی اطفال ، در این ماه مبارک ، روزها با صیام و خودداری از آب و خوراک و دوری از مقاربت با همسر و شب ها با نماز تراویح و قیام شب برای خدا ، به ناله و زاری می پردازیم و زبان حال ما این است که خداوندا ما جز رضا و خوشنودی ات و در آخرت جز بهشت تو نمی خواهیم ، ما را بیامرز و ما را به خود مقرّب فرما. ( الهی آمین )

(2) فایده دنیوی : روزه در تأمین صحّت بدن بی‌اندازه تاثیر دارد. زیرا دستگاه گوارش و معده و روده ها را استراحت می‌دهد. ترشّحات را تنظیم می‌کند . بسا اطبّا برای معالجه ی بعضی‌از امراض ، امساک و پرهیز از غذا را دستور می‌دهند یعنی ، آنچه که حضرت رسول محمّد مصطفی(ص) اشارت کرده است : « صو‌مو‌اتصّحوا » روزه بگیرید ، تندرست می شوید. خداوند برای سایر اوقات سال نیز دستور می دهد : « کلوا و اشربوا ولاتسرفوا » . بخورید و بیاشامید ، امّا اسراف نکنید. روزه جسم را بدون غذا می گذارد ، اما خود آن غذای روح است جان را پرورش می دهد آینه ی قلب ( روح ) را از زنگار غفلت و خود خواهی می زُداید :

« ای برادر تو همان اندیشـه ای / مابقی تو استخوان و ریشه ای »

روزه در اخلاق انسان هم تأثیر می گذارد شخص را ورزیده و قانع و باحوصله بار می آورد ودرس صبر و متانت به او یاد می دهد . روزه دار طعم تشنگی و گرسنگی را می چشد و به زندگی فقرا و مستمندان بهتر و بیشتر می اندیشد و رسیدگی به آنها را وظیفه می شمرد ، چرا که خداوند حقّ آنها را در اموال سرمایه داران قرار داده است : « الذین فی اموالهم حقٌّ معلوم * للسائل و المحروم » ( 24و25 معارج ) و همانان ( سرمایه داران ) که در اموالشان حقّى معلوم است (24) براى سائل ( تکدّی گر ) و محروم (25)
و بنابراین در جامعه ی اسلامی تعاون و همکاری بر قرار و ثبات می یابد.




تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...