سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حدیث از ائمه علیه السلام

حدیث از ائمه علیه السلام

حدیث از ائمه علیه السلام

حدیث از ائمه علیه السلام

حدیث از ائمه علیه السلام

حدیث از ائمه علیه السلام

حدیث از ائمه علیه السلام

حدیث از ائمه علیه السلام

حدیث از ائمه علیه السلام

حدیث از ائمه علیه السلام
 اهل بیت (ع)
درباره وبلاگ

نویسندگان
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات


بازدید امروز: 48
بازدید دیروز: 22
کل بازدیدها: 804739
پیوندهای وبگاه
» اللهم صلی علی محمد و آل محمد
» شیرین تر ازعسل
» حدیث منتظران
» حدیث313
» به رنگ آبی
» بوستان ادب و عرفان
» سیب خیال
» کلاس ششم1
» خون شهدا
» دل نوشته های من
» مجله پارسی نامه
» مهربان
» کتاب خانه دیجیتال
» زیبا ترین اشعار
» بغض نوشت
» بلاگ فناوری طراحی سایت
» شین مثل شعور
» من میگم
» نگاهم برای تو
» پرستوی خیال
» زیباترین حس
» امید وصل
» تفحص
» صدای دل
» پایگاه خبری
» غزلستان عاشقی
» پاتوق دوستان
» قیدار شهر جد پیامبر
» کاش خواننده این نوشته باشی
» عشق الهی
» تنها عشق
» یادداشت ها
» زنگ تفریح
» رنگارنگ
» تینا
» خاطره ها
» نسیم بهشت
» رهگذرم دلنبند
» افسوس که این عمر
» یوسف آل محمد
» حرف های من وتو
» زنگ تفریح
» در دشت هویج
» دنیایی زیر قلمت راه می رود
» ما عادت داریم
» دل نواز
» یادداشت های شبانه
» مهتاب سبز
» خورشت
» دنیای خاطرات من
» تولدت مبارک
» خط بارون
» ارزودارم
» قلب
» آن سوی خیال
» تن ها
» قلب های شکسته
» یکتا
» پرستیژ
» خواسته خدا
» نیلوفر مرداب
» قافیه باران
» جاده خاطره ها
» بهار عشق
» احساس رویایی
» ابرار
» غزلیات محسن نصیری
» نهان خانه جان
» اسلام دینی زیبا و زندگی بخش
» دلارام
موضوعات
آرشیو مطالب
صفحات دیگر
احادیث فضیلت عقل
+ نویسنده احمد حاجی لو در سه شنبه 93/9/25 | نظرات ()

 

احادیث فضیلت عقل

 

عقل


1. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : (العقل) ما عُبَدِ بِهِ الرّحمن و اکتُسِبَ بِهِ الجَنان ... .

«اصول کافی، ج 1، ص 11»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: (عقل) چیزی است که به وسیله‏ ی آن خدای بخشنده بندگی می شود و بهشت به واسطه‏ ی آن بدست می آید.




2. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : قُسِّمَ العَقلُ عَلی ثَلالَةِ اَجزاء فَمَن کانَت فیه کَمُلَ عَقلُهُ وَ مَن لم تَکُن فیهِ فَلا عَقلَ لَهُ: حُسنُ المَعرِفَةِ بِاللهِ عَزَّوَجلَّ وَ حُسنُ الطّاعَةِ لَهُ وَ حُسنُ الصَّبرِ عَلی اَمرِهِ.

«بحارالانوار، ج 1، ص 106»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: عقل بر سه قسم تقسیم شده است، هر کسی آن سه را دارا باشد عقل او کامل است و هر کس آن سه را نداشته باشد عقل ندارد: 1. شناخت خوب نسبت به خداوند عزّوجل. 2. خوب اطاعت کردن از خداوند. 3. خوب صبر کردن بر امرش.
3. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : (اَلعَقلُ) اَلعَمَلُ بِطاعَةِ اللهِ وَ اِنَّ العُمَّالَ بِطاعَةِ اللهِ هُمُ اَلعُقلاء.

«بحارالانوار، ج 1، ص 131»

پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: (عقل) عمل به طاعت (و دستورات) خداوند است و عمل کنندگان به طاعت خداوند، همان عقلاء هستند.




4. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : مَا قَسَم الله لِلعِباد شیئاً اَفضَلَ مِنَ العَقلِ ...

«اصول کافی، ج 1، ص 12»

پیامبر خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: خداوند قسم نخورده است برای بندگانش به چیزی که برتر از عقل باشد.




5. قال الامام الکاظم - علیه السّلام - : ... اِنَّ لِکُلِّ شَیٍِ دَلیلاً وَ دلیلُ العَقلِ التَّفَکُرُ وَ دلیلُ التَّفَکُّرِ الصّمت و لِکُلِّ شیٍ مطیَّةً وَ مَطیَّةَ العَقلِ التَّواضُعِ ... .

«اصول کافی، ج 1، ص 15»

امام کاظم - علیه السّلام - فرمود: ... برای هر چیزی دلیل (و نشانه ای) وجود دارد و دلیل عقل تفکر است و دلیل تفکرسکوت است و برای هر چیزی مرکبی است و مرکب عقل تواضع است.




6. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : حُجَّةُ الله عَلَی العِباد النَّبی و الحُجَّةُ فیما بینَ العِبادِ و بینَ اللهِ العقل.

«اصول کافی، ج 1، ص 25»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: پیامبر حجت خدا بر بندگانش است و عقل حجت بین بندگان و خداوند است.




7. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : العقلُ دَلیلُ المُؤمِنِ.

«اصول کافی، ج 1، ص 25»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: عقل دلیل (و نشانه) مؤمن است.




8. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : یا عَلِیَّ لا فَقْرَ اَشَدُّ مِنَ الجَهلِ و لا مالَ اَعودُ مِنَ العقل.

«اصول کافی، ج 1، ص 25»

پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: ای علی هیچ فقری بدتر از جهل و هیچ مالی پر سودتر از عقل نیست.




9. قال الامام الباقر - علیه السّلام - : لَمَّا خَلَقَ اللهُ العَقْلَ قالَ لَهُ اَقْبِلْ فَاَقبَلَ ثُمَّ قالَ لَهُ اَدبر فَاَدبَرَ فَقالَ وَ عزَّتیِ وَ جَلالی ما خَلَقتُ خلقاً اَحَسْنَ مِنکَ اِیّاکَ آمُرُ وَ ایّاکَ اَنهَی وَ ایّاکَ اُثِیبُ وَ ایّاکَ اُعاقِبُ.

«اصول کافی، ج 1، ص 26»

امام باقر - علیه السّلام - فرمود: هنگامی که خداوند عقل را خلق کرد به او گفت: بیا جلو، (پس) جلو آمد؛ سپس گفت: برگرد، برگشت. سپس فرمود: به عزّت و جلالم قسم مخلوقی بهتر از تو خلق نکردم، به خاطر تو امر می کنم و به خاطر تو نهی می کنم و به خاطر تو ثواب می دهم و به خاطر تو عقاب می کنم.




10. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : ... اعْرفوُ اَلعَقلَ و جُندَةُ وَ الجَهلَ و جُندَهُ تَهتَدُوا ... .

«اصول کافی، ج 1، ص 21»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: عقل و لشکرش و (نیز) جهل و لشکرش را بشناسید تا هدایت شوید.




11. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : لَیسَ بَینَ الایمان وَ الکُفرِ الاَّ قِلَّةِ العقلِ

«اصول کافی، ج 1، ص 28»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: (فاصله ای) بین ایمان و کفر نیست مگر کمی عقل.




12. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اَلتَّوَدُّدُ اِلی النّاسِ نِصفُ العَقلِ.

«اصول کافی، ج 2، ص 643»

پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: دوستی با مردم نصف عقل است.




13. قال الامام الرضا - علیه السّلام - : ... اِنَّ الخَلَّ یَشُدُّ الذِّهنَ وَ یَزیدُ فی العَقلِ.

«اصول کافی، ج 6، ص 229»

امام رضا - علیه السّلام - فرمود: ... سرکه، ذهن(انسان) را بیشتر و عقل را زیاد می کند.




14. قال الامام علی - علیه السّلام - : حَبَطَ جَبرَئیلَ عَلَی آدَم علی نبینا و اله و علیه السّلام فَقالَ یا آدَمُ اِنّی اُمرتُ اَنْ اُخَیَّرَکَ واحِدَةً مِنْ ثلاثٍ فَاختِر واحِدَةٍ وَدَع اِثنتینِ، فَقَالَ لَهُ و ما تلک الثلاث، قالَ العَقلَُ وَ الحیاء و الدینُ ... .

«من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 417»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: جبرئیل بر آدم - علیه السّلام - وارد شد و گفت: ای آدم من مامور شدم تو را بین سه چیز مخیر کنم؛ پس یکی از این سه را اختیار کن و دو تا را واگذار. آدم - علیه السّلام - گفت: آن سه چیز چیست؟ جبرئیل گفت: عقل، حیاء و دین است. آدم - علیه السّلام - گفت من عقل را اختیار می کنم. جبرئیل گفت: از حیاء و دین منصرف شده و رها کردی؟ حیاء و دین گفتند: ما مامور شدیم هر جا عقل باشد ما نیز با او باشیم. جبرئیل گفت: شأن شما همین است و عروج کرد.




15. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : اِنَّ الثَوابَ عَلَی قَدرِ العقلِ.

«وسائل الشیعه، ج 1، ص 40»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: ثواب دادن به اندازه عقل (آدمی) است.




16. قال الامام الباقر - علیه السّلام - : اَوحیَ اللهُ اِلیَ مُوسی علی نبینا و اله و علیه السّلام اَنَا اُؤَاخِذُ عِبادیِ عَلَی قَدرِ ما اعطیتم مِنَ العَقلِ.

«وسائل الشیعه، ج 1، ص 41»

امام باقر - علیه السّلام - فرمود: خداوند به موسی - علیه السّلام - وحی کرد که من بندگانم را به اندازه آن چه از عقل عطا کردم مؤاخذه می کنم.




17. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اِذا اَتَّم العَقلُ نَقَصَ الکَلامِ.

«وسائل الشیعه، ج12، ص192»

پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: وقتی عقل کامل شود، سخن گفتن کم می شود.




18. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : خَمسٌ مَن لم یَکُن فیه لم یکن فیه کثیرٌ مَستمِتعٌ قُلتُ وَ ما هِیَ قالَ اَلعقلُ وَ الاَدَبُ وَ الدِّینُ وَ الجُودُ وَ حُسنُ الخُلُقِ.

«وسائل الشیعه، ج 15، ص 208»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: پنج چیز است که اگر کسی نداشته باشد بهره‏ی زیادی نمی برد. (راوی) گفت: آن پنجچیز است؟ امام فرمود: عقل و ادب و دین و بخشش و حسن خلق.




19. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : قَوامُ المَرءِ عَقلُهُ وَ لا دینَ لِمَن لا عَقلَ لَهُ.

«مستدرک الوسائل، ج 11، ص 208»

پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: پایداری انسان به عقل او است و کسی که عقل ندارد دینی برای او نیست،(دین ندارد).




20. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : الرِّیحُ الطَّیِّبَةُ تَشُدُّ اَلعَقلََ ... .

«مستدرک الوسائل، ج 1، ص 419»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: بوی خوش سبب زیاد شدن عقل می شود.




21. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اِنَّ اللهَ یُحِبُ البَصَرِ النَّافِذِ عِندِ مَجیءِ الشَّهواتِ وِ العقلِ اِلکامِلِ عِندَ نُزُولِ الشُّبهَاتِ ...

«مستدرک الوسائل، ج 8، ص 297»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: خداوند تیز بینی و تیز هوشی را به هنگام ظهور شهوات دوست می دارد و نیزعقل کامل را به هنگام نازل شدن شبهات دوست می دارد ... .




22. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : رِأسُ العَقلِ بَعدَ الدِّینِ التَّودُّدِ النّاسِ وَ اصطِناعِ الخَیرِ اِلی کُلِّ بَرِّ وَ فاجِرٍ ...

«مستدرک الوسائل، ج 8، ص 353»

پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: اساس عقل بعد از دین، دوستی با مردم و امر به خیر و نیکی به هر انسانخوب و بد است.




23. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : کَمالُ الاَدبِ وَ المُرؤَةٍ فی سَبع خِصالٍ اَلعَقلُ وَ الحِلمُ وَ الصَّبرُ وَ الرِّفقُ وَ الصّمت وَ حُسنُ الخُلقِ وَ المُداراةِ.

«مستدرک الوسائل، ج 9، ص 38»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود: کمال ادب ومروّت در هفت خصلت است: عقل و برد باری و صبر و نرم خوئی و سکوتو حسن خلق و مدارا کردن.




24. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : لِکُلِّ شئٍ آلَةٌ وَ عُدَّهٌ وَ آلَةُ المؤمِنِ وَ عُدَّتُهُ العَقلُ ... .

«مستدرک الوسائل، ج 11، ص 206»

پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: برای هر چیزی وسیله و ابزاری است و وسیله و ابزار مؤمن عقل است ... .




25. قال الامام علی - علیه السّلام - : لا عُدَّةَ اَنفَعُ مِنَ العَقلِ وَ لا عَدُوٌّ اَضَرُّ مِنَ الجَهلِ.

«مستدرک الوسائل، ج 11، ص 206»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: وسیله و ابزاری پر سودتر از عقل نیست و دشمنی پر ضررتر از جهل نیست.




26. قال الامام علی - علیه السّلام - : اَلْجَمَالُ فی اللِّسانِ وَ الکَمَالُ فی اَلعَقلِ.

«مستدرک الوسائل، ج 11، ص 206»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: جمال و ریبایی در زبان و کمال در عقل است.




27. قال الامام علی - علیه السّلام - : اَلْحِلمُ غَفلاءُ ساتِرِ وَ العَقلُ حِسامُ باتِرِ فَاسُترِ خَلَل خُلقِکَ بِحِلمکَ و قاتِل هَواکَ بِعقلِکَ.

«بحارالانوار، ج 1، ص 95»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: بردباری پرده‏ی پوشیده ای است و عقل شمشیر برنده ای است. پس لغزش هایاخلاقی خود را به واسطه‏ی حلم و برد باریت بپوشان و به وسیله‏ی عقلت، هوا و هوست را از بین ببر.




28. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : سَیِّدُ الاَعمَالِ فِی الدَّارینِ العَقلُ وَ لِکُلِّ شَئٍ دِعامَةُ وَ دِعامَة المُؤمِنِ عَقلُهُ فَبِقَدَرِ عَقْلُهُ تَکُونُ عِبادَتِهِ لِرَبِّهِ.

«بحارالانوار، ج 1، ص 96»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: آقای اعمال در دنیا و آخرت عقل است و برای هر چیزی پشتیبانی است و پشتیبان مؤمن عقل او است. پس انسان به اندازه‏ی عقلش، عبادت و بندگی پروردگارش را می کند.




29. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اَوَّلُ ما خَلَقَ الله اَلعَقلَ.

«بحارالانوار، ج 1، ص 97»

پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: اول چیزی که خداوند خلق کرد عقل است.




30. قال الامام علی - علیه السّلام - : هِمَّةُ العَقلِ تَرکُ الذُّنُوبِ وَ اصلاحُ العُیُوبِ.

«بحارالانوار، ج 1، ص 161»

امام علی - علیه السّلام - فرمود: همت عقل ترک گناهان و اصلاح عیب ها است.




31. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اَلعقلُ نُورٌ فی القَلبِ یفرقُ بِهِ بَینَ الحَقِّ وَ الباطِلِ.

«ارشاد القلوب، ج 1، ص 198»

پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: عقل نوری در قلب است که به سبب آن بین حق و باطل فرق گذاشته می شود.




32. قال الامام علی النقی - علیه السّلام - : حُسنُ الصُّورَةِ جَمالُ ظاهرٍ وَ حُسنُ العَقلِ جَمالُ باطِنٍ.

«اعلام الدین، ص 31»

امام علی النقی - علیه السّلام - فرمود: صورت نیکو جمال (و زیبایی) ظاهر و عقل نیک جمال باطن است.




33. قال الامام الرضا - علیه السّلام - : ... العَقلُ تُعرَفُ بِهِ الصّادِقِ عَلَی اللهِ فَتصَدِّقُهُ وَ الکاذِبُ عَلَی اللهِ فَتکَذِّبُهُ ...

«مستدرک الوسائل، ج 11، ص 202»

امام رضا - علیه السّلام - فرمود: ... به سبب عقل آن کس که بر خداوند صداقت دارد شناخته می شود و در نتیجه عقل تصدیقش می کند و نیز به واسطه‏ی عقل غیر صادق بر خداوند شناخته می شود و در نتیجه عقل تکذیبش می کند.

 

 

اهمیت و ارزش رعایت ادب در احادیث و روایات

ایمان و اعتقاد و همچنین شئن و شخصیت هر انسان مومنی وابسته به رعایت ادب و منش اجتماعی است.

ایمان و اعتقاد و همچنین شئن و شخصیت هر انسان مومنی وابسته به رعایت ادب و منش اجتماعی است.

مولای متقایان حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه حکمت5 می فرماید:«الاداب حلل مجدد».

اگر شخصی ادب و شخصیت را رعایت کند همانند لباسی بسیار زیبا و فاخر در همه جا می درخشد و خودنمایی می کند؛رعایت ادب و متانت باعث می شود انسان دیگر نیازی به افتخارات و پیروزی هایی که اجداد و نیاکان در گذشته کسب کرده اند نداشته باشید و دیگران انسان را با این خصلت بسیار پسندیده بشناسند و از انسان در جا و مکان های مختلف به نیکی یاد کنند.

در حدیثی از امام صادق علیه السلام گفته شده:«خمس من لکم تکن فیه لم یکن فیه کثیره مستمتع!قیل و ما هن یا ابن رسول الله؟قال:الدین و العقل و الحیاء و حسن الخلق و حسن الادب»

به معنی:پنج چیز است که در هرکس نباشد صفات و امتیازات قابل ملاحظه ای نخواهد داشت.عرض کردند:ای فرزند رسول خدا آنها چیست؟فرمود:دین،عقل،حیا،حسن خلق و حسن ادب»

در سوی دیگر افرادی که در قالب شخصیت های متکبر در بین مردم ظاهر می شوند نمی توانند در بین مردم چهره ایی مثبت و شخصیتی والا را داشته باشند و اینگونه افراد نباید انتظار یاد و ذکر خیر و نیک را در بین مردم داشته باشند.

افراد متکبر و فاقد ادب و شخصیت اجتماعی قوی نمی توانند دوستان زیادی داشته باشند؛همه از اینان گریزانند و نمی توانند خود را در دل مردم جای دهند،اینگونه شخصیت های متکبر و فاقد ادب اجتماعی نبایستی انتظار شرف و آبرو در بین مردم داشته باشند و از محبوبیت پایینی برخوردار هستند.

در سوره مبارکه مائده در آیه24 میخوانیم:«قالوا یا موسی انا لن ندخلها ابدا ما داموا فیها فاذهب انت و ربک فقاتلا انا هاهنا قاعدون»

به معنی:[بنی اسرائیل)گفتند:ای موسی!تا وقتی که آنها جباران مستکبر در ان شهرند ما هرگز وارد آن نخواهیم شد.پس تو و پروردگارت بروید و با آنان بجنگید،ما همانا همین جا نشسته ایم.

رعابت ادب و متانت و حفظ شخصیت اجتماعی در مقابل چه افراد بزرگ و چه در افراد کوچک بخش بسیار بزرگی از دستورات و قوانین اسلامی را شامل می شود.

 


قال الحسین علیه السلام

خمس من لم تکن فیه کثیر مستمتع: العقل، و الدین، و الادب و الحیاء و حسن الخلق

هر کس این پنج چیز را نداشته باشد، از زندگی خود چندان بهره‌ای نمی‌برد: 1. عقل،‌ 2.دین، 3. ادب، 4. حیاء، 5. خوش خلقی

(حیاة الامام الحسین، ج1، ص 182- به نقل از ریحانة الرسول ، ص55)

قال الحسین علیه السلام:

للسلام سبعون حسنة، تسع و ستون للمبتدی و واحدة للراد

سلام، هفتاد حسنه دارد: شصت و نه حسنه آن، از آن سلام کننده است و یکی، از آن کسی که جواب سلام را می‌دهد.

(بحار الانوار، ج78، ص130، حدیث 17)

قال الحسین علیه السلام:

من سرّه ان ینسأ فی أجله و یزداد فی رزقه فلیصل رحمه

هر کس دوست دارد، اجل او تأخیر افتد (و عمری دراز یابد) و روزی‌اش فزونی یابد، باید صله رحم نماید.

(بحار الانوار، ج74، ص91، حدیث 15)


تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...